fredag 10 januari 2014

Fina Josefin :)

400-meterslöparen Josefin La Fleur, 19 har haft problem med hälsenorna i nästan ett och ett halvt år. Hon ser framemot att bli skadefri och hoppas på nya framgångar redan till sommarens Junior-SM.  Foto: John Palm
400-meterslöparen Josefin La Fleur, 19 har haft problem med hälsenorna i nästan ett och ett halvt år. Hon ser framemot att bli skadefri och hoppas på nya framgångar redan till sommarens Junior-SM. Foto: John Palm

"Jag vill stå överst på pallen igen"

LÖPNING. Som 16-åring upplevde 400-meterslöparen Josefin La Fleur framgångar hon sent kommer glömma. Men året därpå började problemen. Först var det höger hälsa som spökade och när hon till i år blev problemfri dök samma mystiska åkomma upp i den vänstra. Det har varit en lång period av rehabträning där framgångssåret 2011 är ett minne som både frustrerar och motiverar.

Det var på Världsungdomsspelen i Göteborg som Josefin La Fleur presenterade sig som en av allra bästa unga 400-meterslöparna i landet. Ystadstjejen tog guld och förbättrade sitt personrekord med hela 1,5 sekunder.

– Det var väldigt speciellt, men det jag värderar högst är nog ändå Ungdomsfinnkampen som jag vann. Det är dit jag vill igen, säger hon.

Nu har det varit nästan två hela säsonger som delvis gått förlorade till rehabträning och alternativa träningsformer. Ett bakslag i karriären som inföll direkt efter de allra största framgångarna.

– Det är klart att det är extra frustrerande att inte kunna springa eller träna för fullt nu. Men att tänka på 2011 är inget som tynger ner mig, snarare är det motiverande att tänka på hur underbart och kul det var, säger Josefin La Fleur.

För tillfället har hon skadan under viss kontroll. Hon kan träna en hel del även om hon emellanåt får byta ut löpning mot träningscykel.

– Men vi har fortfarande inte riktigt kommit fram till vad orsaken är. Utan på båda hälsenorna är det något som kommit väldigt plötsligt. Det är påfrestande att inte veta vad det är och vad man ska göra åt det, säger hon.

Under vinterns inomhussäsong, som hon inte tycker är lika viktig som utomhussäsongen, låter hon bli att tävla för att slippa den belastning som en maxlöpning ger. Men i somras deltog hon i Junior-SM:s F19-klass och lyckades knipa en fjärdeplats. 

– Det var ingen dålig placering egentligen, men det nåt inte upp till de målsättningar jag har. 

Tiden i sommarens JSM var cirka två sekunder långsammare än hennes eget personbästa på 56,63 som hon satte på Världsungdomsspelen 2011. 

– Hade jag sprungit på mitt personbästa så hade jag förmodligen hamnat på pallen. Men det är inget som är lönt att spekulera kring. Som det var i somras med skadan och träningen så sprang jag helt enkelt inte snabbare än så, säger hon.

Med skador som läker och en fortsatt stark vilja tror Josefin La Fleur på nya framgångar snart. Kanske redan till sommarens Junior-SM i F22-klassen. 

– Kan jag bara bli av med skadorna hyfsat snart så tror jag att det ska kunna gå vägen. Jag har ändå kvar en känsla för vad jag själv kan prestera. I sommar vill jag stå överst på pallen igen.

Text och Bild: John Palm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar